Hukuki Bilgilendirmeler

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Getirilen Önemli Değişiklikler

24.03.2022 tarihinde kabul edilen ve 01.04.2022 tarihinde 31796 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7392 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Kat Mülkiyeti Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun hakkındaki düzenlemeler aşağıdaki gibidir:

Devre tatile ilişkin değişiklikler 1 Nisan 2022 tarihinde yürürlüğe girerken, diğer düzenlemeler Kanun'un yayımından 6 ay sonra , 1 EKİM 2022 tarihinde yürürlük kazandı.

Tüketici Kredileri Ve Konut Finansmanına İlişkin Yapılan Değişiklikler

Önceden tüketicilerin talep ettiği kredilerde, bankalar sigorta yapılmasını ve tüketicilere bu kapsamda kredi sözleşmesiyle beraber sigorta poliçesini de şart koşuyorlardı. Bu değişiklikle beraber artık tüketiciye kredi sözleşmesi sunulurken içeriğinde sigorta sözleşmesi bulunmayan kredi paketi de sunulması zorunlu hale getirilmiştir. Bu uygulama ile amaçlanan, bankaların kredi verirken sigorta yapılmasını şart koşan uygulanmaların engellenmesidir.

Bu düzenleme, konut finansmanı sözleşmeleri için de getirilmiş ve bu sayede tüketicinin önemli bir maliyet kalemi olan yan finansal ürün ve hizmetlerden etkilenmesinin önüne geçilmesi düşünülmüştür.

Ön Ödemeli Konutların Teslim Süresi Uzatılmasına Dair Yapılan Değişiklikler

Ön ödemeli konut satışlarında sözleşme tarihinden itibaren 36 ay olarak düzenlenen azami devir veya teslim süresi 48 aya çıkarılmıştır.

E-Ticaret Siteleri için Yeni Yükümlülükler Getirilmesine İlişkin Yapılan Değişiklikler

Değişiklik Kanunu ile e-ticaret sitelerini de içine alan aracı hizmet sağlayıcılarının taraf olduğu mesafeli sözleşmelere ilişkin sorumluluk hükümleri ve hangi durumlarda satıcı veya sağlayıcı ile müteselsilen sorumlu olacağı ile ilgili ayrıntılı bir düzenleme getirilmiştir. Bu kapsamda örneğin, e-ticaret siteleri artık tüketiciye ön bilgilendirmenin yapılmasından, teyidinden ve ispatından satıcı veya sağlayıcı ile müteselsilen sorumlu olacaktır. Bu düzenleme ile birlikte aracı hizmet sağlayıcılarına, tüketicilerin ilgili yönetmeliklerde belirlenen durumlara ilişkin taleplerinin iletilmesi ve takibini sağlanabilmesi için kesintisiz bir sistem kurma yükümlülüğü getirilmiştir.

Satış Sonrası Hizmetlere İlişkin Yapılan Değişiklikler

Satış sonrası hizmetlerden üretici ve ithalatçıların sorumluluğu Bakanlığın belirlediği ürün kullanım ömrü süresince geçerli olacak ve böylece sorumluluk sadece garanti süresi ile sınırlı olmayacaktır. Aksi durumda üretici ve ithalatçılar, tüketicilerin uğradığı zararları gidermekle açısından sorumlu olacaktır. Bu düzenleme neticesinde ürünlerin garanti suresi bittikten sonra da üretici ve ithalatçılar meydana gelecek zararlardan müteselsilen sorumlu olacaktır.

Tüketici Hakem Heyetlerinin Yetkisine İlişkin Yapılan Değişiklikler

Değişiklik Kanunu ile tüketici hakem heyetlerine başvuruda mevut parasal sınır 2022 yılı için 30.000,00 TL’ye artırılmıştır. Bunun yanında tüketici hakem heyetine sunulmamış mevcut bir bilgi veya belge, itiraz eden tarafından tüketici mahkemesine sunulursa ve söz konusu heyet kararı iptal edilirse yargılama gideri ve vekâlet ücreti tüketici aleyhine hükmedilmeyecektir.

Yenilenmiş Ürünlerin Garantisine İlişkin Yapılan Değişiklikler

Değişiklik Kanunu ile TKHK ve Yenilenmiş Ürünlerin Satır Hakkında Yönetmelik arasında birlik sağlanmış ve bu kapsamda donanım, fiziki veya yazılım niteliklerinde iyileştirme yapılarak tekrar satışa sunulan yenilenmiş ürünlere, tüketiciye teslim tarihinden itibaren en az bir yıllık garanti verme zorunluluğu getirilmiştir.

Cezalara İlişkin Değişiklikler

Satıcı, üretici, ithalatçı ve aracı hizmet sağlayıcılarına yönelik idari para cezalarının artırılması yanında devre tatil kapsamında bulunan yükümlülüklerin ihlal edilmesi halinde hapis cezası getirilmiştir. Bununla birlikte, reklam verenlerin internet üzerinden gerçekleştirdiği TKHK ihlallerinde, içeriğe erişimin engellenmesine artık Reklam Kurulu'nun karar verebileceği yönünde bir düzenleme getirilmiştir.

01.04.2022 tarihinde 31796 sayılı Değişikliğin tam metni için: